وسایل مورد نیاز برای دوخت پته

صفحه اصلی / مقالات آموزشی / وسایل مورد نیاز برای دوخت پته

وسایل مورد نیاز برای دوخت پته

وسایل مورد نیاز برای دوخت پته

 

 

وسایل مورد نیاز برای دوخت پته

 

در این پست از پته کرمان میخواهیم وسایل مورد نیاز برای دوخت پته را بهتون بگم

پته به عنوان یکی از صنایع دستی ظریف و بسیار پرکاربرد شناخته شده و در عین حال برای دوخت پته آن هم باید از یکسری وسایل خاص استفاده شود. وسایلی که برای دوخت این صنایع دستی کاربرد دارند به سه دسته مجزا تقسیم می شوند.(رنگرزی پته به شیوه حیوانی یا سنتی) دسته اول پارچه و یا چیزی است که باید پته روی آن دوخته شود. دسته دوم نخ و یا الیافی که با استفاده از آن نقش و نگارهای پته روی پارچه منتقل می شود و در آخر سوزنی که با استفاده از آن می توان این کار را انجام داد. در ادامه هر یک از این وسایل و ابزارها را به تفصیل شرح خواهیم داد.

 

پارچه ای که دوخت پته روی آن انجام می شود

در گذشته ها برای دوخت این هنر دست پارچه های پشمی و ابریشمی استفاده می کردند و البته استفاده از پارچه های کتان و بافته هم عمومیت داشت. اما در حال حاضر پته دوزی را بر روی شال هایی با رنگ های مختلف انجام می دهند. شال های به رنگ سفید، شیری، قرمز، نارنجی، مشکی و سبز، سورمه ای وفیروزه ای جذابیت خاصی برای دوخت پته دارند و این شال ها بعد از اینکه طرح ها مورد نظر روی آنها دوخته شد، علاوه بر اینکه به عنوان یک اثر هنری ارزشمند شناخته می شوند به عنوان یک کالای مصرفی هم خریداری می گردند.

آنچه که روشن است اینکه انتقال نقش و نگارهای پته روی شال باعث شده است این هنر بیشتر در معرض دید قرار گرفته و البته بیشتر هم شناخته شود و افراد بیشتری هم خواهان خریداری آن گردند.(رنگرزی پته به شیوه شیمیایی) در دوخت این هنر دستی روی شال آنچه که خیلی اهمیت دارد، تناسب رنگ شال با رنگ نخ مورد استفاده است که باید علاوه بر ایجاد تضاد نوعی هماهنگی و هارمونی معنایی هم داشته باشد تا از جلوه و زیبایی کار نکاهد.

 

نخ مورد استفاده در دوخت پته

برای دوخت پته عموما از نخ های پشمی استفاده می کنند. این نخ ها یا با دست رسیده می شوند و یا با دستگاه. به هر شکلی که ریسیده شوند در چند رنگ مختلف تولید شده که عبارتند از سبز روشن و تیره، آبی روشن و آبی تیره، مشکی، زرد و لاکی، سفید و قرمز و عنابی و در نهایت رنگ ماشی. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم انتخاب رنگ نخ و رنگ پارچه و شال باید تناسب و هارمونی زیبایی ایجاد کرده و جلوه پته دوزی را افزایش دهد.

 

سوزن مورد استفاده در دوخت پته این صنایع دستی

برای تولید این هنر دستی و دوخت آن باید از سوزن های مخصوصی استفاده شود که در کرمان به این سوزن ها شارپ یا چنایل گفته می شود.

شارب در سایز و شماره های مختلف وجود داشته و بسته به نوع استفاده نوع آن تغییر خواهد کرد.

 

نکات مهم در خرید پارچه

چیزی که باید به آن توجه کنید این است که انتخاب پارچه پته یا شال از مهمترین مراحل خرید وسایل پته دوزی به شمار می رود.

خطوط روی پارچه کاملا مشخص باشد

پارچه پته سرکج نباشد

روی پارچه، زدگی یا پارگی وجود نداشته باشد

طرح های روی پارچه پته، یکنواخت باشد

تار و پود پارچه، فاصله دار نباشد

پارچه پته، زیاد خشن نباشد و از نرمی لازم برخوردار باشد

 

برای مشاهده پته های دوخته به ایسنتاگرام پته سرای خاتون به آدرس https://www.instagram.com/patte_khatooon/ مراجعه کنید
برای خرید پته خام با شماره تماس ۰۹۱۳۴۴۰۰۵۶۶ تماس حاصل فرمایید

پته سرای خاتون

در مورد نویسنده : پته کرمان
پته سرای خاتون با بیش از ۲۰ سال سابقه در زمینه تهیه، توزیع و تولید پته و مواد خام پته به صورت کلی و جزیی، امروزه توانایی تولید انواع شال پته (عریض) ، انواع نخ سنتی ، فانتزی و گیاهی را داشته و با دارا بودن بیش از ۸۰۰ طرح پته توانسته ایم این هنر اختصاصی استان کرمان را گسترش داده و مفتخریم که توانسته ایم برای حدود ۳۰۰ نفراز بانوان سرپرست خانوار استان کرمان به صورت مستقیم و جمعا ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی کنیم .

ارسال نظر

14 − شش =