بید زدگی پته

صفحه اصلی / عمومی / بید زدگی پته

بید زدگی پته

در میان عوامل زنده آسیب رسان به پته، حشرات از اهمیت خاصی برخورداند.

این حشرات انواع گوناگونی دارند و با توجه به موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و عوامل دیگر می توانند متفاوت باشند اما مهمترین و بدترین ۀسیب رسان به پته، بیدها هستند.

بیدها از خطرناک ترین دشمنان مواد آلی هستند و محیط های گرم و مرطوب، محل بسیار خوبی برای زندگی و رشد آن ها محسوب می گردد.

تخم های بید در یکی از مراحل عمر خود به صورت « لارو » در می آیند، اگر خسارات حاصل از بید روی پشم ظاهر شود باید بدانید که خسارات توسط بید بالغ نیست، بلکه توسط نوزاد اوست، یعنی همان لارو که برای رشد خود از پروتئین موجود در پشم تغذیه نموده و با تنیدن تار درروی پشم و حفر دالان هایی در داخل الیاف پشم، پوست، خز، پر و الیاف ابریشم به آن صدمه می زنند و پس از تبدیل شدن به بید، دوباره تخم گذاری می کنند، به این ترتیب تعداد لارو ها افزایش می یابد. تصویر زیر از مرحله لارو تا بلوغ بید پشم را نشان می دهد.

بید ماده در میان پشم های پته تخم گذاری می کند و این عمل تا ۴۰ نسل هم قابل ادامه است.

بید پشم و بید لباس شب پره های کوچکی به طول ۹ تا ۱۳ میلیمتر هستند  و اغلب به رنگ قهوه ای و زرد تا خاکستری با لکه های سیاه روی بال می باشند، لارو بید فرش و بید لباس از منسوجات پشمی مانند پته، لباس ، فرش ، قالی تغذیه می کند

لاروهای بید در طول ۳-۲ هفته از عمر خود در حدود صد تخم در محل منسوجات پشمی می گذارند.

.

یک حشره بید قادر است پس از چهل نسل در حدود ۴۲ کیلوگرم پشم را نابود کند و در نتیجه میزان تخریب فرش نیز زیاد می شود.


پته های در حال استفاده به ندرت دچار بید زدگی می شوند  مگر اینکه در شرایط نامطلوب قرار گیرند یا به درستی نگهداری نشوند.

اما در مواقعی که از پته خود استفاده نمیکنید و قصد انبار کردن آن را در مدت زمان زیاد دارید پس از شست و شو آن از مواد ضدعفونی کننده استفاده نمایید، سپس برای نتیجه ی بهتر از تعداد قرص نفتالین که قبل تر آن را خورد کرده اید لا به لای پته مورد نظرتان بکار بگیرید.

به جای آنکه پته را درون پلاستیک قرار دهید آن را درون پارچه بپیچید تا مقداری گردش هوا در پته وجود داشته باشد.

توجه داشته باشد به منظور حفظ بهتر پته آن ها را در مکان های مرطوب و نمناک قرار ندهید زیرا
بیدها به محل های کم رفت و آمد و مرطوب و تاریک بیشتر علاقه مندند.

در گذشته بسیاری از مردم از گیاهان طبیعی مانند سدر یا کافور برای جلوگیری از بیدزدگی بهره می گرفته اند که چندان کاربرد و تاثیر بسزایی نداشت.اما اگر نمیخواهید از نفتالین استفاده کنید از محصولات قابل اطمینان ضد بیدی که در بازار یافت میشوند یا صابون های معطر استفاده کنید.

بیدزدگی منحصرا مخصوص پته های انبار شده نیست، بلکه تابلوهای پته که به دیوار نصب هستند ممکن است مستعد این آسیب قرار بگیرند. به همین علت گردگیری مداوم  و ضد عفونی کردن پشت تابلوها با حشره کش ها برای تمامی منسوجاتی که از پشم درست شده اند لازم است.

اگر آثاری از خرابی مشکوک یا خوردگی و سوراخ در پته خود احساس کردید بلافاصله با محلول های ضد بید بشورید. اسپری حشره کش ها هم میتواند در این امر مفید واقع شوند و از تولید مثل مجدد جلوگیری مینماید.

در مورد نویسنده : پته کرمان
پته سرای خاتون با بیش از ۲۰ سال سابقه در زمینه تهیه، توزیع و تولید پته و مواد خام پته به صورت کلی و جزیی، امروزه توانایی تولید انواع شال پته (عریض) ، انواع نخ سنتی ، فانتزی و گیاهی را داشته و با دارا بودن بیش از ۸۰۰ طرح پته توانسته ایم این هنر اختصاصی استان کرمان را گسترش داده و مفتخریم که توانسته ایم برای حدود ۳۰۰ نفراز بانوان سرپرست خانوار استان کرمان به صورت مستقیم و جمعا ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی کنیم .
۲ نظر

ارسال نظر

نوزده − ده =