تاریخچه پته کرمان

صفحه اصلی / عمومی / تاریخچه پته کرمان

تاریخچه پته کرمان

 

 

 

 

تاریخچه پته کرمان

 

این مقاله در مورد تاریخچه پته کرمان است پس با ما همراه باشید

 

پته دوزی از هنرهای اصیل و بسیار قدیمی شهرستان کرمان است و تاریخچه پته در این شهر دیده می شود. این دست بافته از ظرافت های بسیاری در طراحی و نقش و نگارها برخوردار بوده و انواع نقوش شامل بته جقه و شاخ و برگ و پرندگان در آن دوخته شده و به عنوان شال مورد استفاده زنان قرار می گیرد.

تاریخچه پته نشان داده رنگ های زیبا و متناسب با طرح های آن، برخورداری از تارهای با کیفیت و منظم، تطابق رنگ با تارهای انتخاب شده همه از ویژگی های منحصر به فرد پته در کرمان هستند که به دست توانا و هنرمند زنان و مردان این خطه دوخته می شود.

تاریخچه پته : ظهور اولیه پته

اولین نشان های پته دوزی را  میتوان در قرن دوازدهم پیدا کرد. این پته به صورت سوزنی دوخته شده و تمامی نقش و نگارهای آن با تخ ابریشم و بر روی پارچه های ابریشمی دوخته شده بودند.

دور تا دور نمونه بدست آمده از این دوران با استفاده از پتک دوزی و بته و جقه قهر و آشتی مزین شده بود. نمونه دیگری از این هنر دست، پته دوزی های شمسه دوزی و صرفه دوزی حاصل دست آقای فرج الله کرمانی می باشد.

این پته مربوط به قرن سیزدهم هجری قمری بوده و دقیقا بین سال های ۱۲۷۸و ۱۲۸۰ بافته شده است، در حال حاضر این پته را در موزه هنرهای تزئینی به عنوان یک اثر هنری برای عهد باستان نگهداری کرده و در معرض بازدید عموم قرار داده اند.

تاریخچه پته مشخص کرد در مقبره شاه نعمت الله ولی نمونه ای دیگری از پته بدست آمده است که روی سنگ قبر او قرار داده بودند. این اثر هنری در سال ۱۲۹۴ دوخته شده و سه سال برای دوخت آن وقت صرف شده است. ابعاد این پته به طول ۴۰۵ سانتی متر و عرض آن ۲۶۵ سانتی متر برآورد شده است.  طبق بررسی های انجام شده و شواهدی که بدست آمده است این اثر هنری حاصل دسترنج ۱۲ هنرمند کرمانی بوده و توسط شخصی به نام شهاب الملک سفارش داده شده و در عصر و دوران مرتضی قلی خان نوری کار به اتمام رسیده است. این اطلاعات در گوشه خود پته دوخته شده و در حال حاضر این اثر هنری در موزه نعمت اله برای بازدید عموم قرار داده شده است.

 

اساتید پته دوزی در قدیم

اساتیدی زیادی در این زمینه مهارت و شهرت داشته اند که از جمله آنها فرج الله کرمانی و میر علی کرمانی را می توان نام برد. این اساتید در قرن سیزدهم هجری قمری زندگی می کردند.

بر اساس شواهد و تاریخچه پته،  پته دوزی به عنوان یک هنر رقابتی در بین مردمان کرمان وجود داشته و مردمان این خطه به دوخت پته علاقه زیادی داشتند.

 

برای مشاهده پته های دوخته به ایسنتاگرام پته سرای خاتون به آدرس https://www.instagram.com/patte_khatooon/ مراجعه کنید
برای خرید پته خام با شماره تماس ۰۹۱۳۴۴۰۰۵۶۶ تماس حاصل فرمایید

پته سرای خاتون

 

در مورد نویسنده : پته کرمان
پته سرای خاتون با بیش از ۲۰ سال سابقه در زمینه تهیه، توزیع و تولید پته و مواد خام پته به صورت کلی و جزیی، امروزه توانایی تولید انواع شال پته (عریض) ، انواع نخ سنتی ، فانتزی و گیاهی را داشته و با دارا بودن بیش از ۸۰۰ طرح پته توانسته ایم این هنر اختصاصی استان کرمان را گسترش داده و مفتخریم که توانسته ایم برای حدود ۳۰۰ نفراز بانوان سرپرست خانوار استان کرمان به صورت مستقیم و جمعا ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی کنیم .

ارسال نظر

بیست − 20 =